Naslovnica Crkva Katekizam, smrtna kazna i poslušnost

Katekizam, smrtna kazna i poslušnost

817
0

Posljednjih dana govori se i piše o ‘intervenciji’ Svetoga oca kojom se želi revidirati sam Katekizam Katoličke Crkve u svezi izvršenja smrtne kazne. Kritičare ove nagle promjene učenja koje su mnogi crkveni oci, sveci i naučitelji vjere zagovarali, da ne govorimo o papama sve do današnjeg pontifikata, sada se poziva na poslušnost – vidi status pater Ike Mandurić na Facebooku.

Uvaženi dominikanac otac Thomas Crean OP se očito ne slaže s ovakvom konstatacijom pa prenosimo njegov Facebook status u vezi ove promjene u Katekizmu.

1. Katekizam nije sam po sebi učiteljski dokument, već dokument sastavljen kako bi se omogućilo poučavanje (ovo načelo nije izmišljeno za ovu prigodu, nego ga je kardinal Ratzinger izrekao tijekom pontifikata Ivana Pavla II.) Stoljetno korištenje ‘Katekizma Katoličke Crkve’ u borbi protiv krivovjerja unutar Crkve možda je navelo ljude da ovakvoj vrsti dokumenta pridaju preveliku važnost.
2. Postoji ipak pretpostavka, koja se može pobiti, da kada papa objavi katekizam da će, zbog stanja milosti koju prima i poštovanja prema tradiciji koja je obično obilježavala Rimsku stolicu kroz povijest, tvrdnje u njemu biti istinite, i stoga će onaj tko ga koristi za podučavanje ispravno podučavati.
3. Pretpostavke koje se mogu pobiti, po definiciji, mogu dakle biti “pobijene”, tj. može se pokazati da nisu primjenjive u konkretnom slučaju.
4. Ako bi netko primijetio da je, unatoč pretpostavci pod (2), pogreška ušla u takav katekizam, nije dužan pokušati vjerovati u to; nego je dužan vjerovati u ono što zna da je istina.
5. Čini mi se da su i najavljene promjene članka 2267 i priloženo pismo Kongregacije za nauk vjere upućeno biskupima nekoherentni. Promjena u članku 2267 navodi kako je smrtna kazna neprihvatljiva zbog ljudskog dostojanstva, što zvuči kao da znači da je “intrinzično pogrešna”, a također da je poučavanje o neprihvatljivosti smrtne kazne dijelom ovisno o postojanju sigurnih zatvora. Ako ljudsko dostojanstvo isključuje mogućnost smrtne kazne, ona je nedopuštena neovisno o nesigurnosti zatvora.
Isto tako, pismo Kongregacije za nauk vjere kaže kako je smrtna kazna nedopustiva zbog ljudskog dostojanstva, te da je smrtna kazna “postala nepotrebna”. Ali, ako je ona nekada bila potrebna, ne može se zabraniti na račun ljudskog dostojanstva, jer nikada ne može biti potreban i opravdan grijeh kojim se krši ljudsko dostojanstvo.
Pismo Kongregacije za nauk vjere kaže da je promjena Katekizma u skladu s ranijim učenjima Učiteljstva. A taj raniji nauk jasno upućuje na to da smrtna kazna nije bila zabranjena zbog dostojanstva ljudske osobe; jer ako bi bila, uvijek bi bila zabranjena, a ta učenja nam govore da je ponekad zaista dopuštena.
6. Izvjesno je da pravičnost smrtne kazne, prema sveopćem i redovnom učiteljstvu Crkve, proizlazi iz objavljena Božje istine.
7. Dužnost svih katolika je davanje prednosti istinama koje su objavljene od Boga, naspram nekoherentnih izjava u dokumentu koji posjeduje samo nepouzdane pretpostavke koje je moguće pobiti.
8. Neću koristiti revidiranu verziju paragrafa 2267 u vjerskoj poduci, i smatram da nisam niti malo nelojalan prema Crkvi ili papinstvu time što i drugima preporučujem da ga ne koriste.

Očito je da mnoge vjernike uznemiruje činjenica da se Katekizam može na ovakav ishitren način mijenjati, jer što nam onda još slijedi u skoroj budućnost? S novom Sinodom o mladima koja počinje u Rimu već u listopadu, anksioznost raste – a zašto – pa poznati isusovački teolog i kardinal Avery Dulles, pobornik Vatikana II. i aggiornamenta, kojeg zasigurno ne bi klasificirali tradicionalistom, nas je na to još davno upozorio:

Ukidanje doktrine koja je legitimno utvrđena poput smrtne kazne, bi izazvalo ozbiljne probleme glede vjerodostojnosti službenog učiteljstva. Sklad sa Svetim Pismom i dugogodišnjom katoličkom tradicijom je važan radi učvršćivanja temelja mnogih učenja katoličke Crkve; na primjer po pitanju abortusa, kontracepcije, nerazdruživosti braka i nepodobnosti ženskog ređenja. Ako bi tradicija smrtne kazne bila ukinuta, to bi dovelo do propitkivanja i ostalih naučavanja.

(“By Man Shall His Blood Be Sheed“, str. 166)