Naslovnica Crkva Nova Sinoda donosi i novi pristup mladima u Crkvi?

Nova Sinoda donosi i novi pristup mladima u Crkvi?

987
0

Sveta Stolica je u siječnju i službeno objavila sazivanje nove Biskupske sinode za listopad 2018. s temom “Mladi, vjera i razlučivanje zvanja”. U popratnom prilogu stoji kako je cilj pratiti mlade ljude na njihovu životnom putu prema zrelosti da, kroz proces razlučivanja, uzmognu otkriti svoj životni plan i radosno ga ostvariti, otvarajući se susretu s Bogom i ljudima, i aktivno sudjelujući u izgradnji Crkve i društva.

Vatikan je poslao pripremni dokument svim biskupijama svijeta, u kojem je navedena metoda za rješavanje problema uz zahtjev biskupijama da dostave odgovore na niz postavljenih pitanja. Također namjeravaju pokrenuti i web- stranicu s pitanjima na koja mladi mogu izravno odgovarati. Odgovori iz upitnika sadržanoga u Pripremnom dokumentu, kao i odgovori mladih, bit će temelj za sastavljanje Radnoga dokumenta, odnosno dokumenta Instrumentum laboris, koji će biti glavno uporište za rasprave sinodskih otaca.

Naglasak ovog pripremnog dokumenta su – iskustva mladih u suvremenom svijetu i što se može učiniti po tom pitanju.

U dokumentu je najavljen početak “novog pristupa” mladima u Crkvi. Taj novi pristup je svakako i pristup pape Franje:Crkva je, počevši od svojih pastira, pozvana činiti ispit savjesti te ponovno otkriti svoj poziv da se brine o drugima, onako kako je papa preporučio na početku svog pontifikata.” Rečeno je da “stari pristupi nemaju ploda i iskustva prenesena iz prethodnih generacija brzo postaju zastarjela”. Problem se vidi u “pastoralnom stavu” koji se drži poznate mantre- kako smo “uvijek to činili na ovaj način“.

Nakon uvoda, slijedi kratki dio o ljubljenom učeniku, apostolu Ivanu, koji se predstavlja kao “primjer mlade osobe koja izabire slijediti Isusa i učenika kojeg je Isus ljubio“. To je ipak jedan od rijetkih dijelova koji se odnosi na Sveto pismo ili osobu iz Biblije. (Za usporedbu, Apostolsko pismo sv. Ivana Pavla II. mladima, povodom Međunarodne godine mladih, sadržavalo je više od 70 referenci na Sveto pismo. Vrijedi spomenuti da sadašnji pripremni dokument ne sadrži nijednu reference na Ivana Pavla II.)

Pripremni dokument je podijeljen u tri dijela. Prvi predstavlja uvid u stvarnost, drugi ističe važnost rasuđivanja, a treći je usredotočen na pastoralno djelovanje crkvene zajednice.

Prvi dio nosi naziv “Mladi ljudi u današnjem svijetu”, te bi trebao biti “rezultat istraživanja u društvenoj sferi” i “studija provedenih na međunarodnoj razini”. No, ne navodi se koja su to istraživanja ili studije, a osim pozivanja na jednu pismo pape Benedikta o obrazovanju iz 2008. godine, dokument je lišen referenci na Sveto pismo, crkvene dokumente, odnosno dokumente prijašnjih papa, Katekizam, ili živote svetaca. Svi se navodi dakle odnose na učenja pape Franje. Osim izjava Svetoga Oca, sav jezik dokumenta dolazi iz područja sociologije i socijalne psihologije.

Sve u svemu, Sveto pismo igra vrlo malu ulogu u ovom dokumentu. Ne navodi se ni  jedan citat iz Biblije, poput recimo onog koji se odnose na mladost Samuela, Davida ili Jeremije. Na primjer, kada je Gospodin pozvao Jeremiju u dječačkoj dobi, Jeremija prosvjeduje jer- “ne umijem govoriti: dijete sam“, ali Gospodin kaže da će staviti vlastite riječi u Jeremijina usta(Jr 1, 6-9). Ovaj primjer, dakle, razlikuje se od dokumenta nadolazeće Sinode u kojoj se navodi da Crkva mora učiniti suprotno, to jest, da mora “poslušati” mlade. U stvari, većina biblijskih odlomaka o mladosti usmjerena je na upute mladim ljudima koji bi lako mogli biti zavedeni na grijeh (Izr 1, 8-10; 2, 1; 3, 1, itd). Iako je apostol Pavao poručio Timoteju, svom sinu po vjeri, da “nitko ne prezire njegove mladosti“, on ga također upućuje da bude primjer vjere, ljubavi i čistoće (1 Tim 4,12) i snažno potiče da “izbjegava mladenačke strasti i teži za pravednošću, vjerom, ljubavlju i mirom” (2 Tim 2,22). Ovakvi odlomci ne spominju se u dokumentu.

Kao i u drugim dokumentima i izjavama pape Franje, ističe se individualna savjest. U pripremnom dokumentu se dakako navodi Amoris Laetitia (37), u kojoj papa govori da ljudi reagiraju na Evanđelje “što je bolje moguće…zbog svojih ograničenja” te su “sposobni samostalno razlučivati u složenim situacijama“.

Struktura i sadržaj pripremnog dokumenta jasno se temelji na papinim mislima i idejama o ‘pastoralnoj pratnji’. Kako će se to primijeniti na mlade ljude tek ćemo saznati. Osim papine sveobuhvatne teme, dokument koristi jezik socijalne psihologije, vjerojatno uzet iz neimenovanih “studija” te nema nikakvih posebnih dodataka o sakramentima, katehezi, moralnom vodstvu i rastu u duhovnom životu.

Sve u svemu, naglasak dokumenta je na gdje su mladi danas, s vrlo malo uputa o tome gdje bi mladi trebali biti, bez konkretnih strategija koje bi dovele mlade na bilo kakav cilj.

Izvor